“За свободата в Америка”

Отно?енията между Европа и САЩ често стъпват върху недоразумения и неразбирания – и най-вече от страна на Стария континент по отно?ение на Новия свят. Както често се случва, старото не разбира новото – и отно?енията се градят на подозрения и предразсъдъци. В дне?ния опасен свят това още утре може да стане сериозен проблем за всички ни.

Зад обичайните евро-присъди над американците – че са тъпи, инфантилни, дебели, лекомислени, нахални – се е скрил страхът от свободата. Не от някаква анархистична слободия – а именно от свободата, положена в самата основа на начина на живот на едно цяло общество.

Емблематичният френски (из)мислител Жан Бодрияр отписва Америка като онтологична пустиня, докато средната българска леля с букли е възмутена, че американците дават на децата си да “правят, каквото си искат”. Тези две съждения – и техните автори – са еднакво (не)легитимни. Твърденията са директна проекция не на задълбочен анализ, а на чувство: на притеснението, което създава у средния европеец сблъсъкът с Америка.

Това са просто два начина – френско-интелектуален и битово-български – да се формулира един и същи предразсъдък.

В Европа нещата са уютно-сгу?ени или естетично-официални. Дори сега?ната мърляво-частна или помпозно-публична европейска периферия – бив?ите соцове – скоро ще стане такава. В Америка, всеки ще ви каже, всичко е някак… “грамадно”. Нищо никъде не е сгу?ено; дори си нямат романтично-завойчести планински пътища. Да не говорим за холивудската помпозност на официалните сгради и булеварди.

Дори ланд?афтът е някак грамаден. Все едно някой е взел картата на Европа, разпънал я е на десет пъти по-голяма територия и е додал към релефа, за да не бъде всичко прекалено еднакво – скучно-умерено. Планините, реките, моретата, плажовете, ветровете, полята и горите – всичко е уж като в Европа, но не е. Защото е… грамадно.

Онова, което пла?и европейския бюргер, е, че американците живеят екстремно в тази вече сама по себе си екстремна среда. Съкратеният металург от Питсбърг си намира работа като механик в Тексас. Дали ще може? да си оправи? зъбите, или да прати? детето си на прилично училище – това зависи от теб, не от държавата. Ако си тръгнал да фалира?, колкото и хиляди работни места да загиват с теб, правителството няма да ти даде пари да се спаси?, както и да се моли?.

Притежаването на лично оръжие е фундаментално право, равно по значимост с правото на свободно слово. На двадесет минути пе? от Белия дом има гето, в което ти препоръчват да не си пъха? носа, ако не си с африканско потекло. В Ню Йорк минава? през цели квартали, пренесени в най-постмодерния град директно от Третия свят, барабар с миризмите, мръсотията и езиците си.

Сега съществуващите световни крайности – нещата по границата на приемливото в момента на своето измисляне – са родени в Америка: атомната бомба, вертолетът, самолетът, компютърът, напалмът, сърфът, сноубордът, планеризмът и скейтбордът, сървайвълизмът, сектантството от всякакъв вид, небостъргачът, киното, рокендролът, видеоклипът, цигарите, наркотиците, анорексията.

Само в Америка рекламите на една паста за зъби директно ти съобщават името на конкурентната марка, за да ти кажат как тя не струва. Само в Америка в магазините те посрещат като император – защото знаят, че и под най-мърлявата вън?ност може да крачи някой милиардер, който всъщност е до?ъл да купи магазина.

Само в Америка може на 35-годи?на възраст да притежава? лично състояние, равно на брутния вътре?ен продукт на Бангладе? и Куба, взети заедно. С един само подпис Бил Гейтс може да плати националния дълг на България, който иначе ще изплащат и на?ите внуци.

Като започне човек да смята и неща като: Колко различни религии има в Америка? Колко различни езика се говорят? Колко различни раси, етноси, култури и националности щъкат из един цял континент – рано или късно си задава типичния европейски въпрос.

Знаете го въпроса: Защо цялата тази мозайка не се разпада на съставните си части? Как е възможно това невъзможно нещо да съществува?

Не съществуват – и никой не може да наложи – вън?ни ограничения на американския кипеж. Това, което го удържа от експлозия, са вътре?ните ограничения, които американците са си измислили и към които най-стриктно – буквално перманентно, във всеки момент – се придържат. Това придържане е смисълът на знамената пред всяка къща, на националния химн и на повтарянето на клетвата за принадлежност (Oath of allegiance) на всяко публично събитие от футболен мач до предизборен митинг.

Първото самоограничение е американското възпитание. Не е вярно, че американците са невъзпитани. Като деца те са бурни и ?умни, защото идеята е да бъдат отглеждани свободни и енергични хора, а не послу?ни и безпомощни марионетки. Като възрастни обаче те са единствените, които ще ти казват “сър” на всяка крачка. ? най-искрено и доброжелателно ще се интересуват от това кой и какъв си, какво работи?, как се чувства? и пр.

Второто самоограничение идва от онова, което са поставили в основата на своята идея за нация: лист хартия с думи, написани по него от хора, родени преди почти триста години. Американците не се кълнат в народа си или в страната си. Не осмислят себе си като наследници на велика история, нито като победители в някакви важни войни и битки. Онова, което ги прави нация, е конституцията. Американците са единствените, които осмислят себе като следовници на механизми, ограничаващи властта.

Третото самоограничение е самата структура на властта. Както знаем, идеята е всички видове власт да се боричкат и следователно – дебнат и контролират помежду си. Самата тази конструкция прави на практика невъзможно формирането на олигархия – на група овластени хора от различните власти и партии, които, уж спорещи помежду си пред електората, всъщност държат всичко в свои ръце и управляват в свой интерес.

Четвъртото самоограничение е произтичащата от това пълна прозрачност върху властта и доходите. Всеки може да влезе в интернет и да види не само платените от политиците данъци и декларирани доходи, но да огледа скицата на техните имоти. ? всеки, ако наду?и нещо нередно, може да съди тези политици за укриване на доходи или на данъци. Както всеки гражданин може да произведе “граждански арест” на заподозряно лице.

Финансирането на партиите и техните кампании е уредено така, че всеки долар се осчетоводява и след избори – одитира. Всеки влязъл долар е с името, адреса и телефона на дарителя, всеки похарчен за политика долар е снабден с пълен комплект счетоводни документи. Това всичко – както и одитът след изборите – също е публична информация, лесно достъпна по интернет. От две години има и таван на даренията за партии – 2000 долара.

Тази невероятна за европейските условия и нрави прозрачност е в комплект със също толкова невероятен размах на демокрацията – на това колко нива на власт биват избирани от народа. На всеобщ вот подлежат: президент, федерални сенатори и конгресмени, щатски сенатори и конгресмени, ?ерифи, съдии, прокурори, кметове и съветници, общински ковчежници, ?ефове на сметни палати (местните одитори), училищни настоятели.

А когато знае?, че утре идват изборите за прокурор, няма никакъв ?анс да се превърне? в онова, в което се превръщат например българските обвинители.

Хората не се страхуват да живеят в тази тотална прозрачност – да дават дарения на партии например – защото знаят, че няма начин някой да се възползва от пълното знание за теб и твоите дела, та да ти навреди. Който се опита – съди? го. Затова в Америка има толкова адвокати на глава от населението. Те са част от голямата картина на балансите и самоограниченията.

Америка наистина е измислена страна. Тя е плод на фантазиите на своите основатели и на сега?ните законодатели. Заедно със СССР това е единствената страна, от самото начало замислена като изкуствен конструкт, като чертеж за изпълнение. За разлика от СССР този конструкт дава резултати вече триста години.

Това е и единствената нация, която осмисля себе си като сбор от процедури, основани върху ясно изразени ценности, сред които е правото на щастие. На тази строго “модерна” основа се разгръща онази “постмодерна” ?арения на свободата, която пък прави американската култура най-динамичната и доминираща в световен мащаб.

Онова, което европейците тълкуват като американска разпуснатост, изкуственост и екстремност, е всъщност структурираната свобода като такава – свободата по Бърк, а не по Русо.

Това е разбирането което, положено в основата на погледа от Европа към света още по-на Запад, може да спести на всички доста притеснения и недоразумения, които инак биха могли буквално да отровят атмосферата по време на втория мандат на президента Бу?.

ЕВГЕН?Й ДАЙНОВ, dnevnik.bg

This entry was posted in General, Politics. Bookmark the permalink.

One Response to “За свободата в Америка”

  1. maka says:

    ей, много е надъхан г-н Дайнов, ама чак прекалено май…

    много хубаво, че американските деца се възпитават в дух на свобода. също толкова хубаво е, че са буйни и ?умни – нека си изразяват свободата дечурлигата… проблема се появява когато въпросните дечица осъзнаят своето фундаментално право (това на родителите си ест.) на притежание на лично оръжие, и ре?ат да го комбинират с гореспоменатата буйност и ?умност. след като се прояви, проблема взима и жертви. чове?ки.

    корените на тоя проблем ест. не са само в каубойското и идиотично право на притежание на лично оръжие. те са също и в грандиозната холивудска продукция. обаче не само там, защото тази продукция се разпространява и в “Стария” и закостенял според автора свят. корените са и в американската вън?нополитическа параноя, в това че дори и след края на студената война американската вън?на политика е базирана на страха от някаква надвиснала опасност. част от тази опасност обаче се поражда още в международните отдели на големите компании (например петролни), правещи дарения на канидатите за президенти, сенатори, и.т.н (дано да не е същото и при училищните настоятели…).

    самата конструкция на властта и управлението определено _прави_ възможно формирането на олигархия, само че от малко по-друг тип – не овластена от партиите, а от бизнеса, който частично е финансирал избора на въпросния кандидат, къде чрез дарения (лимита наистина е само отпреди 2г. извинявай за песимизма), къде чрез произвеждането на кандидата в едър акционер, примерно.

    относно “сър на всяка крачка”, нека да изразя едно впечатление от не-по-малко любезните продавачи в британските магазини – те също те посрещат, айде да не е като миператор, ама като член на кралското семейство примерно (и двете аналогии са смехотворни). причината за тяхната любезност обаче, обикновено са инструкциите на ?ефа, че ако не спазват подобни правила, просто ще бъдат уволнени. нещо повече, британците също проявяват завидна заинтересованост към твоята персона, задават въпроси, усмихват се и т.н., но в повечето случаи това трае докато се обърне? с гръб към тях. е, има и такива, които са готови да те поканят вкъщи примерно, (или да ти помогнат по някакъв друг начин) ама са рядкост. ксенофоби? да, донякъде… донякъде и от впечатлението, което са направили на?ите сънародници, живеещи там. има разбира се и много англичани с чисто чове?ки ценности, честни, открити, контакти и искрени. но има и много като гореспоменатите.

    та така…
    за момента в личния ми мач европа все още води с 2-0 на сащ, че и продължава да ги натиска.

Leave a Reply